فایل های صوتی :

   951125-حقیقت آیه تطهیر-جلسه اول.mp3

    951126-حقیقت آیه تطهیر-جلسه دوم.mp3

   951127-حقیقت آیه تطهیر-جلسه سوم.mp3


جلسه اول

 توجه به برداشت صحیح از قرآن کریم

با مطالعه آیات قرآن کریم می بایست به این نکته توجه داشت که این آیه  در چه زمان و برای چه نازل گردیده است. با دانستن این مسائل بسیاری از نکته  ها برای فرد مشخص و معلوم می گردد. بطور مثال اگر فردی آیه ولایت را شأن  نزول آن بداند ، ولایت الهیه را بهتر درک می نماید. لذا یک راه برای فهم  آیات مراجعه به آن موقعیتی است که امام علیه السلام آن را تلاوت نموده اند.

در این سه جلسه می خواهیم در باب آیه تطهیر گفتگو نماییم.

مخاطب آیه تطهیر کیست؟

آیه تطهیر در سوره احزاب و در میان آیه ۳۳ این سوره آمده است. اهل سنت  بدان جهت که آیه ماقبل و عبارات قبل از این در خصوص زنان پیامبر(ص) آمده  است، تمایل دارند که این آیه را منتسب به زنان پیامبر(ص) نمایند و از قبل  آن برای ایشان قداست و شأنی قائل گردند. 

در آیه قبل از آیه تطهیر خداوند متعال تذکراتی به زنان پیامبر(ص) می فرمایند و در بعد از آیه تطهیر هم مجدداً تذکراتی به ایشان می دهند.

پس چرا اهل بیت علیهم السلام این آیه را به خود نسبت می دهند؟

مهمترین نکته این است که آیه ۳۲ و بخش ابتدایی آیه ۳۳ خداوند در مورد  زنان پیامبر(ص) است که ضمائر آن بصورت مؤنث آمده است ولی ضمائر آیه تطهیر  مذکر می باشد!!!!

در اینجا می بایست گفت که دشمنی با خداوند و پیامبر(ص)، سوزاندن قرآن  نیست بلکه عوض کردن معنا و جابجا کردن مفاهیم و معانی آن، از ظلم های بزرگ  است.

آیه تطهیر : إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا
ترحمه: این است و جز این نیست که خداوند می خواهد که از شما ناپاکی را بزداید و پاک کند، پاک کردنی!

رجس به معنای هر گونه ناپاکی اعم از سهو و جهل است. این آیه نشان از عصمت قطع و یقین اهل بیت علیهم السلام دارد.

ضمیر جمع مذکر اشاره به جمعیتی دارد که حتماً در آن مرد وجود دارد.

بعضی از علمای اهل سنت معتقدند که این آیه هم در مورد اهل بیت علیهم السلام نازل گشته است و هم در مورد زنان پیامبر(ص). که با مطالعه مابقی  آیات قرآن خصوصاً آیات ابتدایی سوره تحریم چنین فرضی نیز از اساس باطل و  غلط است.

جلسه دوم

 جلسه پیش در مورد نحوه صحیح برداشت از آیات قرآن کریم نکاتی عرض شد و بطور  نمونه آیه ۳۳ سوره احزاب مورد گفتگو واقع شد. این آیه نشان می دهد که زنان  پیامبر(ص) معصوم نیستند و شأن الهی برای آنان وجود ندارد و ضمائر آیه  تطهیر نیز مذکر می باشد و زنان پیامبر(ص) را مورد خطاب قرار نداده است و  مستندات بسیاری از این مطلب در میان منابع اهل سنت آماده است.

معرفی برخی زنان پیامبر(ص) در قرآن

آیات ابتدایی سوره تحریم (آیه ۳) پیامبر (ص) به بعضی از زن های خود  رازی را فرمودند و آن زن آن سرّ و راز را آشکار کرد و خداوند به پیامبر(ص)  فرمودند که یکی از زنان تو آن سرّ را فاش کرده است و پیامبر(ص) به روی او  آورد و او گفت که چه کسی به تو این خبر را رسانده است؟!

این کلام این زن، نشان از میزان معرفت نسبت به پیامبر و فرستاده خداوند است!!!!

و پیامبر(ص) به آن دو نفر توصیه می کند که در پیشگاه خدا توبه کنید ، چرا که قلبهای شما منحرف گشته است و اگر نیت دشمنی با من -پیامبر(ص)- داشته  باشید، خدا و جبرئیل و صالح المؤمنین (بر طبق بسیاری از تفاسیر  امیرالمومنین علیه السلام است.) یار و یاور من هستند. و در ادامه می فرمایند که اگر خود را اصلاح نکنید، خداوند شما را طلاق داده و زنان مؤمن و  مسلمان تر و عفیف تر و باکره به او اعطا می کند!

این آیات نشان دهنده آن است که زنان پیامبر(ص) بهترین نبوده اند.    

جلسه سوم

 با توجه به دو جلسه گذشته می بایست مجددآ یادآوری کرد که اگر در مورد  قرآن، شبهه و یا سؤالی مطرح گردید با مراجعه به روایات ذیل آن می توان به  راحتی به پاسخ آن دست یافت.

با مراجعه به آیات سوره تحریم به وصف بعضی از زنان پیامبر(ص) آشنا  شدیم و متوجه شدیم که زنان پیامبر(ص) دارای شأن والا و بلندی نیستند.

آیا زن پیامبر و فرستاده خدا بودن مقام و شأنی است؟

خداوند در سوره حجر و نمل داستان حضرت لوط (ع) را می گوید که عذاب بر  همه قوم لوط به جز خانواده او (غیر از زن لوط (ع)) نازل می گردد. این آیه  نشانگر آن است که زن پیامبر بودن شأن و رتبه ای در پیشگاه خداوند نیست.

اگر شخصی تعبیر و فهم خود را به دین گره بزند و ادعا کند که خواست و  اراده خداوند همین بوده است، در پیشگاه الهی در روز قیامت می بایست پاسخگو  باشد. حال آنانی که ادعا می کنند که زنان پیامبر(ص) دارای شأن و رتبه ای  ویژه در پیشگاه الهی اند، این ادعا را چگونه می خواهند اثبات نمایند؟!

بر آساس آیه تطهیر ائمه علیهم السلام غیر از آنکه پاک و مطهرند، آنانی  که به ایشان متصل شوند پاک می گردند و ائمه علیهم السلام پاک کننده هستند.

بنابراین جلسات و مباحث، باید نور معرفت آیات قرآن کریم را از مفسر واقعی آن (امام علیه السلام) طلب نمود.